Læreren må jevnlig reflektere over og forsøke å forstå de utfordringer eleven med nedsatt syn står overfor. Dette bør skje gjennom observasjon og i dialog. Læreren må være lyttende, åpen for innspill og villig til å prøve nye veier. Sammen kan en bli enige om hvilke rutiner som bør følges for å ivareta de individuelle og klassens behov. Ingen lærere – eller elever – er like, så alle må finne sin form.
God kommunikasjon med elev og foresatte
Dialogen med eleven og foreldre/foresatte er viktig. Det er viktig å ta stilling til de behovene som kommer, og drøft dere fram til gode løsninger.
Video: Tidligere elev om god kommunikasjon med elev og foresatte
Video: Far om god kommunikasjon med elev og foresatte
Video: Tidligere elev om god kommunikasjon med elev og foresatte
Kompetanse om tilrettelegging av undervisningen
En lærer må naturligvis ha god kjennskap til det faget hun skal undervise i. Hun må i tillegg være en dyktig veileder, ikke bare overfor elevene i klassen, men også overfor andre personer som deltar i opplæringen.
Team-samarbeid med lærere har mange fordeler. Enkeltlærere sitter ikke med ansvaret alene, kompetanse spres, og ideer kan utveksles.
Læreren må ha inngående kjennskap til de hjelpe- og læremidler som blir brukt. Der elevene bruker punktskrift, må lærerne beherske dette.
Video: Teamarbeid og tilrettelegging
Bevisst bruk av språket
Ikke alle begreper er like velegnet i bruk overfor elever med nedsatt syn. Bevissthet i ordvalg tydeliggjøres i dette klippet.
Video: Bevisst bruk av språket
Organisering av undervisningen
Video: Natalie skuer tilbake til skoletiden
Tilrettelegging av undervisningen krever god planlegging og at en kan sette seg inn i elevens ståsted. Det er noen generelle kjøreregler som uansett bør følges, men ellers vil behovene være så ulike at en individuell tilpasning må på plass, slik opplæringsloven stiller krav om. Hovedregelen tilsier at alle elever deltar i klassens aktiviteter, både faglig og sosialt.
Noen av elevene opplever behov for enetimer i enkelte fag. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er en god løsning, men det krever at en setter seg ned og drøfter fordeler og ulemper med å trekke seg ut av noen timer i perioder. Det er alternative måter å gjøre dette på, som blant annet individuell forberedelse til noen timer gjennom bruk av opplæringslovens §§ 2-14 (grunnskole) og 3-10 (videregående skole).